2023.05.29. 15:01 , Márton Boglárka hadnagy
A Magyar Honvédség
nyíregyházi székhelyű 5. Hadkiegészítő és Toborzó Iroda által kezdeményezett,
tavaly novemberi pilótatoborzó kampányrendezvény nagy sikert aratott a
hallgatók körében: több fiatal is jelezte azóta, hogy a diploma megszerzését
követően szívesen szolgálna katonai pilótaként, és meghallgatna egy még
részletesebb tájékoztatást a jövőbeni lehetőségeiről. A Magyar Légierő, a Nyíregyházi Egyetem
vezetősége és a toborzó iroda ismét partner volt ebben, így újabb rendezvényt
szerveztek, de a padokban ezúttal csak olyan hallgatók ültek, akiket komolyan
érdekel a katonai pálya.

A résztvevők többek
között olyan fontos kérdésekre kaphattak választ, hogy szakirányú
végzettségükkel miként lehetnek a Magyar Honvédség tisztjei, milyen típusokon
repülhetnek, mennyit kell ehhez tanulniuk, és milyen fizetésre, juttatásokra
számíthatnak. A hallgatók az őket foglalkoztató témaköröket előre
összegyűjtötték, és Andirkó István századoson, a nyíregyházi vitéz Mikecz
Kálmán Honvéd Kollégium megbízott részlegvezetőjén keresztül eljuttatták a
szakmai előadókhoz.
A Zrínyi Honvédelmi és
Haderőfejlesztési Programnak köszönhetően folyamatosan bővül a légierő
járműflottája, de az eszközök csak motivált és megfelelően képzett fiatal
pilótákkal emelkedhetnek a levegőbe. A rendezvényen a két fogadó alakulat, a
kecskeméti MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár és az MH Kiss József
86. Helikopterdandár is képviseltette magát, hiszen utasszállítókat,
vadászpilótákat és harcihelikopter-vezetőket egyaránt várnak a légierő
kötelékébe.
Két évtizedes kihagyás
után 2018-ban újraindult a hazai pilótaképzés a Nemzeti Közszolgálati Egyetem
Hadtudományi és Honvédtisztképző Karán (NKE HHK), de nem ez az egyetlen módja,
hogy valakiből katonai pilóta legyen – hangsúlyozta Ugrik Csaba dandártábornok.
Mint elmondta, civil végzettségükkel a pilóták egyáltalán nem indulnak
hátrányból a jelentkezésnél. A dandártábornok hozzátette: aki Gripenen szeretne
repülni és megfelel a szigorú követelményeknek, a végzést követően nagyjából
négy év múlva szállhat fel önállóan, kanadai és svéd továbbképzéseket követően.
A helikopter-pilótáknak
is sokat kell tanulniuk, míg önállóan repülhetnek: a hamarosan érkező H225M
modellekre például Franciaországban történik a felkészítés, de a tervek között
olasz és amerikai képzési programok is szerepelnek – mondta Gigacz János
őrnagy, az MH LEP Kiképzési Főnökség főtisztje.
Simon Zsolt ezredes, az
MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnokhelyettese kiemelte: az elméleti
és gyakorlati repülőkiképzésen kívül nagy hangsúlyt kap az ejtőernyős oktatás,
valamint a SERE kiképzés is, amely a szárazföldi túlélésre készíti fel a
katonákat. Elmondta a fiataloknak, hogy milyen sokrétű egy légierős alakulat
feladatrendszere: a szárazföldi erők tűztámogatása és harcának biztosítása
mellett békeidőszakban is számos hazai és nemzetközi kötelezettségnek kell
megfelelniük. A pilótaképzés fontos elemei a passzív és aktív önvédelmi
rendszerek megismerése, felkészülés különböző harcászati helyzetekre és
taktikai feladatokra, valamint az éjszakai, alacsonyan történő repülés elsajátítása
is. Az ezredes sikerként könyvelte el, hogy tavaly tízen végeztek az NKE HHK
helikopter szakirányán, és biztatta a jelenlévőket is a csatlakozásra – ehhez a
műszaki beállítottság és a biztos angol nyelvtudás már adott – csak az átlagon
felüli fizikai állóképesség megszerzésére van szükség.
Ugrik dandártábornok
kiegészítésként kiemelte a kiválasztási folyamat szigorúbb lépéseit, például a
gerincröntgent, mellyel azt vizsgálják, hogy a pilóta biztonsággal tud-e majd
katapultálni, vagy a barokamát, amellyel a szervezet tűrőképességét elemzik.
Vadász- és szállítópilótáknál 7600, a helikopteres állomány esetében pedig 5500
méteren bekövetkező oxigénhiányos állapotot modelleznek. A hangsebesség feletti repüléshez a
vadászpilóták szervezetének 8-9 G terhelést kell elviselniük, ezért az
alkalmassági vizsgálat számukra még speciálisabb.

A katonai jogviszony
létesítésének folyamatáról, a bérekről Kertész József őrnagy, a vármegyei
toborzó iroda vezetője adott bővebb tájékoztatást. Őrnagy úr kitért a plusz juttatásokra,
köztük az albérleti támogatásra is. A sajátos illetményelemek között említette
a munkaerőpiaci pótlékot, a repülési- és veszélyességi pótlékot, a külföldre
utazás idejére járó devizanapidíjat, valamint a napi élelmezési ellátást, kiemelte
továbbá: a nyolchetes alapkiképzés akár már a nyári szünidőben is teljesíthető
annak, aki szeretne elköteleződni a honvédség mellett, és minél hamarabb
tudást, tapasztalatot szerezni. Aki pedig valamilyen okból nem lehet pilóta,
repülő-műszaki vagy légiforgalom irányítói szakterületen még mindig
megtalálhatja a számítását a légierő alakulatainál.
A bérekről, juttatásokról
bővebben a szolnoki helikopterdandár személyügyi tisztje, Papp Béla százados
tájékoztatta a fiatalokat, akik ezt követően Ugrik Csaba dandártábornokkal
kötetlen beszélgetésen vehettek részt, mely során betekintést nyertek a pilóták
mindennapi életébe, a „kulisszák mögé.”
Szöveg és fotó: Márton
Boglárka hadnagy, MH KIKNYP 5. HTI